Content marketing voor webshops
Als je online geld wilt verdienen is het online verkopen een populaire methode. Je kunt snel starten, bijvoorbeeld met een WooCommerce webshop en zo jouw aandeel van het groeiend aantal online verkopen meepakken. Maar een belangrijke vraag is wel hoe je opvalt tussen alle bestaande webshops. Hierbij is content marketing voor webshops cruciaal. In dit artikel leg ik je hier meer over uit. Met een goed doordachte content strategie kun je je merk opbouwen, je verkopen laten groeien en zo een langdurig succes realiseren met je webshop.

Wat is content marketing?
Content marketing is een marketingstrategie waarbij content wordt gecreëerd en verspreid die jouw ideale klant aantrekt. De content die je creëert laat zien wie je bent en wat je doet en bouwt en versterkt zo een relatie met je klanten. Tegelijk positioneer je jezelf als autoriteit in de branche door het delen van content die toont dat je verstand van zaken hebt. Content marketing is relatief goedkoop, zeker als je de content zelf maakt. Natuurlijk kost het je dan tijd en dat is ook altijd een overweging om je content uit te besteden. Toch adviseer ik webshops wel om in elk geval een groot deel van hun content zelf te realiseren.
Zoektermenonderzoek
Een belangrijke stap in je content marketing strategie is het bepalen van de zoekwoorden die voor jouw webshop belangrijk zijn. Deze verwerk je natuurlijk op allerlei mogelijke manieren in je content. Hierdoor zorg je ervoor dat je webshop op voor jou belangrijke zoekwoorden beter wordt gevonden. Hoe je een zoektermenonderzoek uitvoert heb ik eerder beschreven op deze site.
Vormen van content
Bij content denk je misschien al snel aan teksten en dit is ook zeker een belangrijke contentvorm. Teksten gebruik je op de pagina’s en blogs van je webshop, maar ook voor e-books, handleidingen, case studies en white papers. Maar er zijn veel meer vormen van content marketing voor webshops te bedenken zoals:
- Afbeeldinge
- Video’s
- Infographics
- Webinars
- Checklists
Zoek uit welke vorm van content jouw targetdoelgroep aanspreekt en zorg dat je die content ook realiseert. Maar wees vooral ook creatief bij het bedenken van de content zodat je op verschillende manieren bij je klanten onder de aandacht kunt komen.
Content marketing voor webshops
Hieronder bekijk ik diverse kanalen waar je jouw content kunt delen met je klanten.
Content Marketing Tip #1: E-mailmarketing
E-mailmarketing heeft in vergelijking met andere content marketing voor webshops een erg hoge ROI, dat betekent dat voor elke euro die je hierin investeert, je meer terugverdient. Voor jouw webshop is e-mailmarketing een goede contentstrategie waarmee je zowel nieuwe klanten kunt bereiken als bestaande klanten kunt verleiden tot een herhalingsaankoop. Je kunt content marketing in e-mails o.a. gebruiken bij:
- informatieve e-mails met aanbiedingen of informatie over het aanbod in je webshop
- verlaten winkelwagen e-mails
- e-mails na de aankoop
Met name de e-mails die je verstuurt bij verlaten winkelwagentjes (cart abandonment) zijn vaak erg effectief. Bij sommige van mijn klanten merk ik dat dit veel verkopen oplevert. Als je WooCommerce gebruikt zijn hiervoor plug-ins die je kunt installeren, maar ook via Mailchimp kun je dit regelen.
Content Marketing Tip #2: Social commerce
Met social commerce kan iemand die je merk volgt op een social medium zoals Pinterest, Facebook of Instagram, je product kopen zonder het sociale platform te hoeven verlaten. Dit betekent dat je content ook op dit social medium goed geregeld moet zijn. Ook nieuwere kanalen als TikTok zijn met social commerce aan de slag. Houd ook deze kanalen dus goed in de gaten.
- Maak shoppable Pinterest pins: deze bevatten al je relevante productinformatie en dit wordt direct op het kanaal getoond. Dit gebeurt automatisch en de info wordt ook dagelijks gesynchroniseerd.
- Instagram Shopping: Met Instagram kun je je feed voorzien van shoppable posts en video’s, waarin je producten in je foto’s tagt met prijsinformatie. Instagram-gebruikers kunnen de uitgelichte producten bekijken en direct vanaf hun eigen Instagram-account bestellen.
Social Commerce zal naar verwachting nog meer toenemen waarbij social media zelfs meer en meer de functie van webshops zullen overnemen. Dankzij koppelingen tussen je webshop en social media kanalen kun je de webshop als basis laten fungeren waarbij de relevante informatie vanzelf naar de social media wordt gestuurd.
Content Marketing Tip #3: Partners zoeken
Natuurlijk kun je zelf op zoek naar je klant en content publiceren, maar er zijn natuurlijk ook al sites waar jouw doelgroep al graag komt. Misschien kun je daarom op zoek naar partners die jouw content marketing uit handen nemen. Deze partners, oftewel influencers, hebben meestal al wel een bereik van meer dan 5.000 personen en dit is interessant voor een samenwerking. Influencers hebben vaak het vertrouwen van hun volgers en als ze jouw product aanbevelen is de kans groot dat hun volgers dit snel als waardevol zien. Precies om die reden worden influencers ook kieskeuriger in hun partners en je zult dus echt waarde aan de influencer moeten bieden. Door hier tijd en energie in te steken kan dit hele leuke content op externe sites opleveren die veel waarde voor jouw webshop toevoegt.
Content Marketing Tip #4: Bloggen
Met een eigen blog voeg je nog meer waarde aan je webshop toe. Niet voor niets zie je op veel grote webshops blogs. Wist je dat bol.com zelfs meerdere blogs heeft: lees.bol.com, thuis.bol.com en kids.bol.com. Bloggen heeft voordelen, maar zeker ook nadelen en je kunt ervan uitgaan dat het behoorlijk veel tijd kost om regelmatig blogs te publiceren. Het levert je aan de andere kant ook continu publiciteit op. Meerdere blogs op mijn webshop iPhoneCompleet, soms al een paar jaar geleden geschreven, leveren nog steeds verkeer naar de webshop op.
Content die je op een blog kunt publiceren bevat bijvoorbeeld:
- Handleidingen
- Achtergrondinformatie bij producten, merken, auteurs etc.
- Reviews
- Case studies
Content Marketing Tip #5: Betaalde promoties
Hierboven heb ik diverse tips over content marketing gegeven die je in principe met weinig budget en weinig kennis kunt uitvoeren. Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn hierbij vooral van belang. Maar ik wil ook niet aan betaalde promoties voorbij gaan, want ook dat is een effectieve vorm van content marketing. Je kunt betaald adverteren in Google Ads, maar ook op Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube en meer. Persoonlijk ben ik fan van betaald adverteren, maar alleen met goed beheer. Te vaak kom ik campagnes tegen die meer kosten dan opleveren en dan zet ik ze net zo lief uit. Maar met goed beheer van de campagnes en het instellen van meerdere doelen, dus niet alleen conversies, maar ook contactaanvragen, telefoontjes en winkelbezoeken kun je heel goed het effect van je campagnes meten. Dit is echter ook een vorm van content marketing die continu in ontwikkeling is en waar veel nieuwe functies worden geïntroduceerd. Het loont dus vaak wel de moeite om deze vorm van content marketing uit te besteden.
Conclusie
Content marketing voor webshops verdient aandacht als je online wilt verkopen. Je kunt ervan uitgaan dat bezoekers je niet zomaar zullen vinden en dan is content marketing een middel om je doelgroep te bereiken. Content marketing is één van mijn meest favoriete online marketing werkzaamheden die altijd resultaat oplevert mits consequent en op niveau uitgevoerd. Wil je meer weten over content marketing voor webshops dan kun je altijd contact met mij opnemen.
Alles weten over WooCommerce?
Ontvang de beste tips direct in je mailbox!