Meer online verkopen met e-mailmarketing
Als je mij vraagt wat de nummer 1 is om meer online te verkopen, is mijn antwoord e-mailmarketing. Aan iedereen die een eigen webshop heeft, is mijn advies dan ook om snel e-mailmarketing in te gaan zetten. En na het lezen van dit artikel ben jij hier vast en zeker net zo van overtuigd als ik.
Waarom is een e-maillijst essentieel voor je webshop?
De kans is groot dat je e-maillijst je meest waardevolle omzetkanaal zal worden zodra je dit juist gaat inzetten. Hier zijn veel redenen voor te bedenken en ik noem er een aantal:
E-mail is persoonlijk en doelgericht
Met de juiste e-mailsoftware kun je jouw e-mails heel persoonlijk maken. Dat begint met een persoonlijke aanhef, maar tegenwoordig is er nog veel meer mogelijk. Je kunt allerlei automatische e-mails laten versturen, bijvoorbeeld als iemand jarig is met een speciale kortingscode, of nadat iemand een eerste bestelling heeft geplaatst. Maak deze e-mails persoonlijk en besteed er aandacht aan, de ontvanger zal dit zeker merken. Ook is het tegenwoordig steeds meer mogelijk om de inhoud van je mail op de ontvanger af te stemmen. Zo kan de persoon die ooit uit categorie A bestelde nu een bijpassend artikel uit categorie B te zien krijgen enz. Volop mogelijkheden die de komende tijd alleen nog maar verder gepersonaliseerd zullen worden.
Je e-maillijst is jouw eigendom
Als je account wordt geblokkeerd op Facebook, Instagram plotseling stopt als social media (het kan, kijk maar naar Hyves) of Pinterest z’n algoritme verandert heb je niets meer. Je e-maillijst is echter van jezelf en e-mail blijft voorlopig nog wel bestaan. Je kunt dus altijd blijven mailen, wat er ook gebeurt.
Mensen checken hun mail meerdere malen per dag
Ondanks verschillende tegengeluiden blijft e-mail een middel dat mensen meerdere malen per dag checken. Als jij dus op het juiste moment in de inbox van jouw klant verschijnt, is de kans groot dat deze jouw mail opent. Meer is er niet nodig om jouw aanbod bij je klant onder de aandacht te brengen.
Zorgt ervoor dat mensen vaker bij je bestellen
We gaan er natuurlijk vanuit dat mensen naar tevredenheid bij je hebben besteld en een positieve ervaring hebben opgedaan in jouw webshop. Als ze dus later een mailtje van jou ontvangen is de kans veel groter dat ze deze openen en misschien opnieuw bij je bestellen. Je onderhoudt dus veel makkelijker goed contact met je bestaande klanten via e-mailmarketing.
E-mail is niet duur
Het versturen van mail is een betaalbare manier van communicatie. Bij Mailchimp kun je zelfs tot 2000 adressen gratis mailen, bij Klaviyo is dit tot 250 adressen.
Hoe bouw je een e-maillijst op?
Het opbouwen van je e-maillijst is essentieel en zou je zo snel mogelijk moeten starten. Zowel voor beginnende als ervaren webshopeigenaren is dit van belang. Op de volgende manieren kun je mensen op je mailinglijst krijgen:
- Tijdens het afrekenen van een bestelling vragen of men ook op de mailinglijst toegevoegd wil worden
- Op een opvallende plek in een popup of op de homepage en/of footer een aanmeldformulier plaatsen
- Een (win)actie op social media in gang zetten waarbij wordt gevraagd om aanmelding voor de nieuwsbrief
- Een link toevoegen aan al je uitgaande mails
- Een call-to-action op je Facebook pagina zetten
- Een gratis weggever maken ‘in ruil voor’ een e-mailadres
- Samenwerking met een andere webshop waarbij je de andere webshop promoot bij jouw volgers en andersom
- Aanbevelingen vragen bij vrienden of familie
Handige programma’s om e-mailmarketing mee uit te voeren
Er zijn ontzettend veel programma’s om e-mailmarketing mee uit te voeren en er zit dan ook veel verschil in prijzen en mogelijkheden. Een paar van mijn favoriete tools waar ik op dit blog ook vast nog eens over zal schrijven:
- Mailchimp – zeer goede koppeling met WooCommerce
- Klaviyo – werkt o.a. met Shopify en WooCommerce
- Mailpoet – mails versturen vanuit je WordPress dashboard
- ActiveCampaign of het Nederlandse Mailblue – gebaseerd op ActiveCampaign
Bij het kiezen van een mailprogramma is het belangrijk te kijken naar de integratie van het programma met jouw webshopsoftware. In Mailchimp koppel je bijvoorbeeld je WooCommere webshop en je kunt dan automatisch producten toevoegen. Dit maakt het versturen van je mails een stuk eenvoudiger. De integratie zoals die er is tussen Mailchimp en WooCommerce is echter nauwelijks te vinden bij andere programma’s. Andere belangrijke punten om naar te kijken is de manier waarop je mails worden opgebouwd. Dit moet uiteraard responsive gebeuren en bij voorkeur met behulp van een drag-and-drop builder. Ook is het belangrijk in de gaten te houden hoe met de data wordt omgegaan.
Conclusie
Is e-mailmarketing dood? Deze vraag wordt nog steeds vaak gesteld. Het tegengestelde is echter waar, e-mailmarketing is verre van dood. Niet alleen kun je met e-mailmarketing grote groepen mensen bereiken, maar de mogelijkheden tot personalisering van e-mail zijn met geen enkele andere manier van marketing mogelijk.
E-mailmarketing is één van de meest belangrijke communicatiemiddelen voor je webshop. Gebruik dit dan ook effectief en je zult merken wat het oplevert.
Alles weten over WooCommerce?
Ontvang de beste tips direct in je mailbox!