Meer online verkopen met Google Ads
Met je webshop wil je natuurlijk altijd betere resultaten. Een tip is meer online verkopen met Google Ads. Ik hoor heel regelmatig van ondernemers dat ze niet met Google Ads willen starten, want ze zien Google als een bodemloze put. Maar met goed beheer van je campagnes kun je zeker meer online verkopen met Google Ads.
Wat is Google Ads?
In feite is Google Ads één van de snelste manieren om online te verkopen. Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je bovenaan een resultatenpagina van Google kunt verschijnen op bepaalde zoektermen. Google Ads is een enorme bron van inkomsten voor Google en er veranderen dan ook continu functies binnen Google Ads. Je kunt Google Ads zien als een veiling en bij elke zoekopdracht bepaalt Google welke adverteerder het beste hoog vertoond kan worden. Je weet nooit helemaal zeker op basis van welke factoren Google dit bepaalt, maar onderstaande zijn in elk geval van belang:
- hoogte van je bieding
- dagelijks beschikbaar budget
- kwaliteitsscore
- ervaring op de landingspagina van de adverteerder
Google Ads Campagnetypen
Er zijn verschillende soorten campagnes die je kunt instellen in Google Ads. Ik bespreek ze hieronder kort voor je:
- Search campagnes: dit zijn de normale zoekcampagnes. Iemand doet een zoekopdracht in Google en je ziet de Google Ads bovenaan de pagina staan. Deze advertenties worden dus pas getoond als er een zoekopdracht is waarop jij mee wilt bieden in de veiling van Google Ads. Door je campagnes goed te beheren, kun je steeds beter gaan selecteren welke zoekopdrachten goed voor jou werken en zo je zoekcampagnes steeds relevanter maken.
- Display campagnes: dit zijn campagnes met beeld en je kunt deze campagnes bijvoorbeeld goed gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen. Je selecteert een doelgroep die voor jouw display campagnes in aanmerking komt en vervolgens kunnen je advertenties op allerlei websites die in het Google Display Netwerk zitten worden vertoond. Je kunt ook HTML5 banners gebruiken voor de display campagnes en zo dus zelfs advertenties met bewegend beeld tonen.
- Shopping campagnes: deze campagnes zijn heel interessant als je een webshop hebt waarmee je online verkoopt. Je maakt een koppeling tussen je webshop en Google Ads en vervolgens kun je jouw assortiment in Google vertonen. Je hebt hiervoor wel een Google Merchant Center account nodig. De shopping advertenties worden ook op zoekopdracht vertoond en kun je dus ook heel relevant maken.
- Videocampagnes: de videocampagnes kun je afspelen op YouTube en zo adverteren tijdens YouTube video’s of voorafgaand hieraan.
Met Google Ads hoef je niet te gaan zitten wachten tot bezoekers naar je webshop komen, maar je gaat zelf actief op zoek naar klanten. Door uit te zoeken hoe mensen zoeken kun je jouw Google Ads daarop inrichten en zo je online verkoop stimuleren. Met Search en Shopping ads kun je jouw webshop promoten naar mensen die al actief op zoek zijn naar jouw product of dienst, maar jouw webshop nog niet kennen. Met de display ads kun je ook mensen gaan bereiken die nog helemaal niet weten dat ze jouw product moeten gaan ontdekken.
Google Ads beheren
Ik begon dit artikel al met de opmerking dat veel mensen niet gaan adverteren omdat ze Google als bodemloze put zien en hier geen geld aan uit willen geven. Maar was als Google je nou daadwerkelijk geld oplevert? Ik heb meerdere campagnes opgezet die meer opleveren dan ze kosten. Dat is geen kwestie van eenmalig een campagne instellen en dan achterover zitten wachten op bestellingen. Nee, ook Google Ads heeft onderhoud nodig. Je kunt bijvoorbeeld zoektermen gaan uitsluiten, advertentietekst optimaliseren of nieuwe campagnes en advertentiegroepen instellen.
De laatste tijd probeert Google je steeds meer uit handen te geven, bijvoorbeeld via Aanbevelingen. Echter is mijn advies altijd om zelf aan de knoppen te blijven draaien en niet alles aan Google uit handen te geven.
Wil jij online verkopen en als boost Google Ads inzetten? Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.
Alles weten over WooCommerce?
Ontvang de beste tips direct in je mailbox!