Verzendkosten berekenen: ja of nee?
De grote vraag bij veel ondernemers die online verkopen is: zal ik wel of geen verzendkosten berekenen in mijn webshop? Eén van de belangrijkste redenen dat bezoekers afhaken tijdens het online bestellen zijn onverwachte kosten zoals verzendkosten. Ze spelen dus een cruciale rol en het is slim na te denken wat je doet met je verzendkosten als je online wilt verkopen.
Grote webshops als bol.com en Zalando hebben ons verwend met lage of helemaal geen verzendkosten en daardoor verwachten consumenten dit ook steeds meer van kleinere webshops. Bovendien zit je ook nog met retouren en wil je dan ook deze verzendkosten berekenen? Doe je hier aan mee of niet?
Er zitten allerlei psychologische aspecten aan het apart berekenen van je verzendkosten. Zo ervaren consumenten het vaak als een verlies als ze nog verzendkosten moeten berekenen. Zeker als je niet vanaf het begin duidelijk bent hierover en de verzendkosten worden in de laatste stap plotseling toegevoegd, merk je dat veel bezoekers toch afhaken.
Maar ook voor jou als eigenaar van de webshop heeft deze keus veel invloed. De tarieven om pakketjes te versturen via aanbieders als Post.nl of DHLforyou zijn fors en er zijn de afgelopen jaren al veel prijsstijgingen geweest. Als je dit niet doorberekent, kan het een flinke aanslag op je eindresultaat zijn. Ga dus op zoek naar een balans tussen gratis en betaald verzenden die voor jouw webshop goed aanvoelt.
Gratis verzending kun je op verschillende manieren inzetten. Ik heb een aantal opties op een rijtje gezet.
Manieren van gratis verzending voor webshopeigenaren
- Hogere verkoopprijs waarbij je de verzendkosten in de prijs verwerkt
In feite betaalt de klant dus gewoon voor de verzendkosten, maar merkt ‘ie dit minder snel. Als jouw product bij meerdere webshops wordt aangeboden en jij bent door deze tactiek de duurste, kiezen klanten eerder voor een andere webshop. - Een minimum bestelbedrag invoeren
Hierbij bied je gratis verzending aan vanaf een bepaalde orderwaarde. Dit kan zelfs zorgen voor grotere bestellingen waarbij de klant probeert boven het minimum bestelbedrag te komen. Ook kun je de klant actief attenderen hoeveel er nog besteed moet worden tot de gratis verzending is bereikt. - Gratis verzending op bepaalde producten
Als je een breed assortiment hebt, kun je op bepaalde producten gratis verzending aanbieden, bijvoorbeeld degene met een hoge marge. - Gratis verzending aan nieuwsbriefabonnees
Meld iemand zich aan voor je nieuwsbrief (wat echt een aanrader is, lees maar) dan kun je deze persoon als bedankje gratis verzending aanbieden. - Gratis verzending voor trouwe klanten
Hebben klanten een x aantal bestellingen geplaatst kun je deze klant gratis verzending aanbieden. Ook weer een leuke attentie die zeker gewaardeerd zal worden. - Welke mogelijkheden heeft de verzendpartij en kun je de klant een keus geven
Bestellingen thuis laten bezorgen kan in dit geval duurder zijn dan afhalen bij een pakketpunt. Bij DHLforYou of Homerr is dit bijvoorbeeld een goede optie.
Verzendkosten berekenen: ja of nee?
Hoewel er verschillende manieren zijn om met verzendkosten berekenen om te gaan, hebben we gezien dat het verhogen van de productprijs de frictie vermindert voor klanten die overwegen in jouw webshop te bestellen. Ja, 100% gratis verzending heeft invloed op je marge. Wordt de marge te klein, kies dan voor één van de manieren van voorwaardelijke gratis verzending.
Alles weten over WooCommerce?
Ontvang de beste tips direct in je mailbox!